fbpx
PRZEPISY

Domowe sezamki

69 / 100 SEO Score

Te chrupkie ciasteczka są przysmakiem większości dzieci. W domu można je zrobić w kwadrans. Jak nazwa wskazuje, jest w nich sezam. Jednak producenci stosują różne receptury. Niektórzy suche ziarna sezamowe “sklejają” karmelem, inni syropem glukozowym i cukrem, a jeszcze inni stosują trochę miodu. Ponieważ każdy z tych składników jest wysokokaloryczny, nic więc dziwnego, że 100 g ciasteczek dostarcza ponad 500 kcal. Cena również nie jest niska – wprawdzie mała paczuszka kosztuje około 80 groszy, ale to zaledwie 27 g ! W przeliczeniu na kilogram koszt wynosi ponad 25 zł. Dlatego warto robić sezamki w domu. Ziarno sezamowe w sklepie lub na bazarze kupisz w cenie około 16 zł/kg, a za 1 kg cukru zapłacisz niewiele ponad 3 zł. Z takiej ilości zrobisz aż 2 kg ciasteczek, a to znaczy,że kilogram będzie cię kosztować około 10 zł. Możesz naturalnie cukier zastąpić miodem z korzyścią dla zdrowia.

Sezam to skarbnica dobroczynnych składników, dostarcza nam przede wszystkim: 

  • jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz kwasów omega 6, które doskonale wpływają na pracę naszego mózgu, zapobiegają odkładaniu się złego cholesterolu, poprawiają stan naszej skóry, paznokci oraz włosów;
  •  błonnika pokarmowego, który reguluje metabolizm, wspomaga trawienie oraz oczyszczanie układu pokarmowego, co czyni go sprzymierzeńcem wszystkich osób mających problemy trawienne lub próbujących zrzucić zbędne kilogramy;
  •  wapń, który wzmacnia nasze zęby, kości, mięśnie oraz układ krwionośny, a także zapobiega osteoporozie. Co ważne, sezam jest jednym z najlepszych źródeł wapnia i to znacznie bogatszym od mleka czy jajek.
  •  przeciwutleniaczy, które opóźniają procesy starzenia się komórek;
  •  lecytyny, która poprawia pracę naszego układu nerwowego, wspomaga uczenie się oraz zapamiętywanie, a także łagodzi objawy stresu;
  •  kwasu foliowego, regulujący wzrost, podział i prawidłowe funkcjonowanie komórek organizmu. Jest szczególnie polecany kobietom planującym ciążę lub w niej będącym;
  • witaminy A, E oraz witaminy z grupy B, a także składniki mineralne tj. magnez, potas, żelazo, fosfor i cynk.

 

Sezam może być wykorzystywany zarówno do przygotowywania deserów – stanowi np. podstawowy składnik słodkich i chrupiących sezamków oraz rozpływającej się w ustach chałwy – jak i dań wytrawnych. Sezam idealnie nadaje się np. jako składnik panierek czy domowego pieczywa, a jego prażone nasiona możemy dodawać do sałatek. Idealny dressing stanowi do nich też aromatyczny olej sezamowy. Ma on również zastosowanie w kosmetyce – idealnie nawilża i odżywia skórę. Czarny sezam wykorzystywany jest głównie do przygotowywania sushi.

Sezam powinno się przechowywać w szczelnie zamkniętych opakowaniach, w suchym miejscu. Ziarna nadają się do spożycia nawet przez rok. Po ich zmieleniu, powinniśmy wykorzystać je jak najszybciej, aby nie utracić cennych wartości odżywczych (zwłaszcza nienasycone kwasy tłuszczowe)

DOMOWE SEZAMKI

 
 
Składniki:
 
  • szklanka ziaren sezamu
  • 1/2 szklanki miodu
  • łyżka masła

 

Sposób przygotowania:
 
  1. Masło i miód rozpuścić na wolnym ogniu.
  2. Dodaj sezam.
  3. Praż 5 minut, cały czas mieszając.
  4. Gorąca masę rozsmaruj nożem na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia.
  5. Zapiekaj 5 minut, pokrój.
 

DOMOWE SEZAMKI ORZECHOWE

 
domowe sezamki
Składniki:
 
  • szklanka sezamu
  • 2 łyżki posiekanych fisztaszków
  • szklanka miodu
  • łyżeczka masła

 

Sposób przygotowania:
 
  1. Wymieszaj miód z sezamem, podgrzej na małym ogniu,ciągle mieszkając, zrumień (uważaj, aby nie przypalić).
  2. Zdejmij z ognia, wymieszaj z orzechami.
  3. Wyłóż na wysmarowaną blachę.
  4. Gdy stężeje, pokrój.

Zobaczy inne moje przepisy na domowe słodkość

Katarzyna Świderek

Cześć! Jestem Kasia i jestem dietetykiem.Ciesze się, że trafiłeś na mojego bloga.Czytając moje wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *