fbpx
PORADY

Domowe sposoby na przeziębienie

66 / 100 SEO Score

Przeziębienie to zespół łagodnych, samoograniczających się objawów nieżytu górnych dróg oddechowych, które u osób dorosłych występuje
średnio 2 – 4 razy w roku. Zapchany nos, wodnisty katar, kichanie, drapanie w gardle, uczucie rozbicia, ból głowy, czasami mierna gorączka to
powszechne symptomy przeziębienia. Podwyższona temperatura utrzymuje się maksymalnie przez 3 dni, ból gardła i nieżyt nosa ok. 7 dni, zaś kaszel 2 – 3 tygodnie.W naszym kraju szczyt zachorowań przypada na okres od jesieni do wczesnej wiosny. Częstość zachorowań spada wraz z wiekiem, u dorosłych zakażenia górnych dróg oddechowych występują średnio 2–3 razy w roku.

Katar, kaszel, osłabienie, dreszcze i ból głowy skutecznie dają się we znaki.
Gdy czujesz, że bierze Cię przeziębienie lub grypa, nie musisz od razu biec
do apteki po całą torbę tabletek, kropel i syropów. Istnieje szereg naturalnych metod zwalczających chorobę, którymi ratowały nas nasze babcie i prababcie.
Kiedy jeszcze nie jesteśmy chorzy i chcemy ustrzec się przed przeziębieniem, najbardziej oczywiste, a mimo to często najtrudniejsze, to zdrowa dieta, wysiłek fizyczny oraz odpowiednia ilość snu. Dieta bogata w witaminy i mikroelementy oraz ryby morskie jako bogate źródło kwasów omega-3 pełnią istotną rolę w profilaktyce infekcji.

DOMOWE SPOSOBY NA PRZEZIĘBIENIE

Jeżeli jednak dopadnie nas choroba, pierwszym krokiem jest oczywiście
rozgrzewanie organizmu od środka. Gorący rosół i ciepła herbata z miodem
i cytryną skutecznie uzupełnią płyny co pomoże rozrzedzić zalegający
w oskrzelach śluz. Miód jest naturalnym środkiem przeciwbakteryjnym
i przeciwgrzybicznym. Udowodniono również, że obniża częstotliwość kaszlu. Naturalnymi antybiotykami są również cebula i czosnek – syropy z tych dwóch składników wspomagają siły obronne organizmu do walki z infekcją i zmniejszają uporczywość kaszlu.Domowe sposoby na przeziębienie
Ból gardła załagodzą ziołowe płukanki z szałwią, tymiankiem i solą – działają przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo i przeciwbakteryjnie. Można do nich dodać odrobinę gliceryny – taki skład dodatkowo nawilży gardło.
Przyjmowanie dużej ilości płynów i zimne okłady załagodzą wysoką temperaturę, przy wyższej gorączce przydadzą się napotne napary z lipy, bzu i rumianku. Ważny jest też odpoczynek i sen, aby organizm skuteczniej mógł zmobilizować wszystkie siły do walki z infekcją.

Duża dawka witaminy C z rutozydem uszczelni nasze naczynka krwionośne utrudniając zarazkom wnikanie i rozprzestrzenianie się po organizmie. Wirusy mają jeden cel: rozmnażanie. W tym celu rozprzestrzeniają się po
organizmie. Syrop czarnego bzu zawiera składniki oblepiające wirusa, dzięki temu wirus nie jest w stanie wniknąć do naszego organizmu i infekcja może zostać zahamowana.

Właściwa dieta

Jesień bez grypy?  To możliwe, jeśli dokonamy kilku prostych zmian w codziennych zwyczajach kulinarnych, Pokarmy dobre latem, nie koniecznie będą korzystne dla organizmu w sezonie grypowym.
Jesienią i zimą ograniczymy spożycie niabiału. Ulubione serki smakowe dziecka mogą być przyczyną nawracających katarów! Ryż, który wychładza, warto zastąpić kaszą gryczaną lub jaglaną. Jeśli wyjątkowo go lubisz,podawaj ryż na słodko koniecznie z dużą ilością cynamonu lub w wersji pikantnej z imbirem, papryką i kurkumą. Imbir (świeży i ten suszony w proszku) powinien stać się stałym składnikiem jesienno-zimowej diety, ponieważ natychmiast rozgrzewa. Używajmy go do zup, sosów, duszonych warzyw, a nawet do parzenia imbirowego napoju.
ciepłe śniadania na bazie kaszy jaglanej powinny zastąpić jedzone latem kanapki. W jesiennym menu muszą pojawić się też koniecznie dania z kapusty i roślin strączkowych. Dodawajmy do potraw paprykę, brokuły, natkę pietruszki, rzepę. Zamiast sosów warto podać do mięsa chrzan. Jak najczęściej jedzmy ciepłe warzywne zupy z dużą ilością przypraw.
Soki warzywne i sałatki przyrządzajmy ze składników o temperaturze pokojowej, nigdy z wyjętych prosto z lodówki. Gdy wychodzimy z domu na zimno i wiatr, lepiej nie pić czarnej ani zielonej herbaty, bo wychładzają organizmu. Zastąpmy je herbatką z dzikiej róży z dodatkiem soku z malin.
Jak mamy ochotę na szybką przekąskę, zastąpmy słodycze orzechami i bakaliami.

Warto stosować domowe sposoby na przeziębienie, ze względu na to, że są one w pełni naturalne. Jeśli jednak ich stosowanie nie przynosi rezultatów, warto poradzić się lekarza lub farmaceuty.

Zobacz jak prawidłowo ułożyć jadłospis zimowy

Katarzyna Świderek

Cześć! Jestem Kasia i jestem dietetykiem.Ciesze się, że trafiłeś na mojego bloga.Czytając moje wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *