PORADY

Dieta na lepszą odporność przy przeziębieniu i grypie

Okres wiosenny i jesienno-zimowy to czas, kiedy częściej pojawiają się infekcje wirusowe, bakteryjne oraz przeziębienie. Aby uchronić się przed tego, typu dolegliwościami należy regularnie wzmacniać swoją odporność zarówno przez odpowiedni wypoczynek, aktywność fizyczną oraz właściwą dietę, która jest kluczowym elementem dla zachowania zdrowia. A wzmacnianie układu immunologicznego najlepiej rozpocząć, zanim pojawi się przeziębienie i grypa. Dieta na lepszą odporność przy przeziębieniu i grypie powinna zawierać dużo witamin, zwłaszcza witaminy C. Warto skorzystać z naturalnych leków, takich jak tran, cebula czy miód.

Przeziębienie to zespół łagodnych, samoograniczających się objawów nieżytu górnych dróg oddechowych, które u osób dorosłych występuje
średnio 2 – 4 razy w roku. Zapchany nos, wodnisty katar, kichanie, drapanie w gardle, uczucie rozbicia, ból głowy, czasami mierna gorączka to
powszechne symptomy przeziębienia. Podwyższona temperatura utrzymuje się maksymalnie przez 3 dni, ból gardła i nieżyt nosa ok. 7 dni, zaś kaszel 2 – 3 tygodnie.W naszym kraju szczyt zachorowań przypada na okres od jesieni do wczesnej wiosny. Częstość zachorowań spada wraz z wiekiem, u dorosłych zakażenia górnych dróg oddechowych występują średnio 2–3 razy w roku.

Kiedy jeszcze nie jesteśmy chorzy i chcemy ustrzec się przed przeziębieniem, najbardziej oczywiste, a mimo to często najtrudniejsze, to zdrowa dieta, wysiłek fizyczny oraz odpowiednia ilość snu. Dieta bogata w witaminy i mikroelementy oraz ryby morskie jako bogate źródło kwasów omega-3 pełnią istotną rolę w profilaktyce infekcji.

DOMOWE SPOSOBY NA PRZEZIĘBIENIE

Jeżeli jednak dopadnie nas choroba, pierwszym krokiem jest oczywiście
rozgrzewanie organizmu od środka. Gorący rosół i ciepła herbata z miodem
i cytryną skutecznie uzupełnią płyny co pomoże rozrzedzić zalegający
w oskrzelach śluz. Miód jest naturalnym środkiem przeciwbakteryjnym
i przeciwgrzybicznym. Udowodniono również, że obniża częstotliwość kaszlu. Naturalnymi antybiotykami są również cebula i czosnek – syropy z tych dwóch składników wspomagają siły obronne organizmu do walki z infekcją i zmniejszają uporczywość kaszlu.Domowe sposoby na przeziębienie
Ból gardła załagodzą ziołowe płukanki z szałwią, tymiankiem i solą – działają przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo i przeciwbakteryjnie. Można do nich dodać odrobinę gliceryny – taki skład dodatkowo nawilży gardło.
Przyjmowanie dużej ilości płynów i zimne okłady załagodzą wysoką temperaturę, przy wyższej gorączce przydadzą się napotne napary z lipy, bzu i rumianku. Ważny jest też odpoczynek i sen, aby organizm skuteczniej mógł zmobilizować wszystkie siły do walki z infekcją.

Duża dawka witaminy C z rutozydem uszczelni nasze naczynka krwionośne, utrudniając zarazkom wnikanie i rozprzestrzenianie się po organizmie. Wirusy mają jeden cel: rozmnażanie. W tym celu rozprzestrzeniają się po organizmie. Syrop czarnego bzu zawiera składniki oblepiające wirusa, dzięki temu wirus nie jest w stanie wniknąć do naszego organizmu i infekcja może zostać zahamowana.

Dieta na lepszą odporność przy przeziębieniu i grypie

Jesień bez grypy?  To możliwe, jeśli dokonamy kilku prostych zmian w codziennych zwyczajach kulinarnych, Pokarmy dobre latem, nie koniecznie będą korzystne dla organizmu w sezonie grypowym.
Jesienią i zimą ograniczymy spożycie nabiału. Ulubione serki smakowe dziecka mogą być przyczyną nawracających katarów! Ryż, który wychładza, warto zastąpić kaszą gryczaną lub jaglaną. Jeśli wyjątkowo go lubisz, podawaj ryż na słodko koniecznie z dużą ilością cynamonu lub w wersji pikantnej z imbirem, papryką i kurkumą. Imbir (świeży i ten suszony w proszku) powinien stać się stałym składnikiem jesienno-zimowej diety, ponieważ natychmiast rozgrzewa. Używajmy go do zup, sosów, duszonych warzyw, a nawet do parzenia imbirowego napoju.

Ciepłe śniadania na bazie kaszy jaglanej powinny zastąpić jedzone latem kanapki. W jesiennym menu muszą pojawić się też koniecznie dania z kapusty i roślin strączkowych. Dodawajmy do potraw paprykę, brokuły, natkę pietruszki, rzepę. Zamiast sosów warto podać do mięsa chrzan. Jak najczęściej jedzmy ciepłe warzywne zupy z dużą ilością przypraw.blank
Soki warzywne i sałatki przyrządzajmy ze składników o temperaturze pokojowej, nigdy z wyjętych prosto z lodówki. Gdy wychodzimy z domu na zimno i wiatr, lepiej nie pić czarnej ani zielonej herbaty, bo wychładzają organizmu. Zastąpmy je herbatką z dzikiej róży z dodatkiem soku z malin.
Jak mamy ochotę na szybką przekąskę, zastąpmy słodycze orzechami i bakaliami.

Warto stosować domowe sposoby na przeziębienie, ze względu na to, że są one w pełni naturalne. Jeśli jednak ich stosowanie nie przynosi rezultatów, warto poradzić się lekarza lub farmaceuty.

Cudownego dnia i ściskam Was mocno

Kasia

Potrzebujesz pomocy dietetyka? Zapoznaj się moją ofertą indywidualnych planów żywieniowych lub skorzystaj z gotowych jadłospisów. Jeżeli jesteś zainteresowana rozpoczęciem współpracy lub masz jakieś pytania, napisz do mnie pod adres kontakt@wymiarzdrowia.pl lub kliknij w poniżą ofertę sklepu wymiar zdrowia.

Cześć! Jestem Kasia i jestem dietetykiem.Ciesze się, że trafiłeś na mojego bloga.Czytając moje wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wózek sklepowy
Brak produktów w koszyku!
Kwota częściowa
0,00 
Całkowita kwota
0,00 
Kontynuuj zakypy
0